†M
|
Par Vissvētāko Jaunavu Mariju katoliskās baznīcas katehismā |
Šī lapa ir domāta tam, lai mums palīdzētu vēl labāk iepazīt un mīlēt mūsu (Baznīcas) un Kunga Jēzus Kristus Māti – Vissvētāko Jaunavu Mariju no Nācaretes. Lai tam palīdz katoliskās baznīcas katehismā atrodamā mācība. Ir vērts to pētīt, pārdomāt un ņemt kā pamudinājumu personīgai lūgšanai.
“Patiesi, Jaunava Marija ir atzīta un godināta kā Dieva un Pestītāja īstā Māte. Viņa ir arī patiesa [Kristus] locekļu Māte, jo ar savu mīlestību Viņa ir līdzdalīga ticīgo, kas ir šīs Galvas locekļi, piedzimšanā Baznīcā.” [Vatikāna II koncils, Dogm. konst. Lumen gentium, 53] KBK 963
-
Marija – Kristus Māte, kas ieņēmusi no Svētā Gara:
KBK 437 Jēzus dzimšanu eņģelis ganiem pasludināja kā Izraēlim apsolītā Mesijas atnākšanu: “Šodien Dāvida pilsētā jums ir piedzimis Pestītājs, kas ir Kristus Kungs.” (Lk 2, 11) Kopš iesākuma Viņš ir Tas, “kuru Tēvs svētīja un sūtīja pasaulē” (J 10, 36), kas ieņemts kā “svētais” Jaunavas Marijas klēpī. [sal. Lk 1, 35] Jāzepu Dievs aicināja pieņemt savu sievu Mariju, kurā “dzimis Tas, [kas ] [..] no Svētā Gara” (Mt 1, 20), lai Jēzus, “kas tiek saukts Kristus”, piedzimtu Jāzepa sievai kā Dāvida mesiāniskais pēctecis (Mt 1, 16). [sal.: Rom 1, 3; 2 Tim 2, 8; Apd 22, 16]
KBK 456 Ar Nīkajas-Konstantinopoles simbola vārdiem, apliecinot savu ticību, mēs atbildam: “Mūsu dēļ un mūsu pestīšanas labā [Viņš] ir nācis no debesīm, iemiesojies caur Svēto Garu no Jaunavas Marijas un tapis cilvēks.” [Ds 150].
KBK 484 Līdz ar Marijai nestās eņģeļa vēsts pasludināšanu sākas laika piepildījums (sal. Gal 4, 4), tas ir, sāk piepildīties apsolījumi un tas, kam gatavojās. Marija tiek aicināta ieņemt To, kurā iemājos “miesā ietvertā dievišķības pilnība” (Kol 2, 9). Uz Marijas jautājumu: “Kā tas notiks, jo es taču vīra nepazīstu?” (Lk 1, 34) Dievs atbild ar Gara spēku: “Svētais Gars nāks pār tevi.” (Lk 1, 35)
KBK 485 Svētā Gara misija vienmēr ir saistīta ar Dēla misiju un ir tai pakārtota. [sal. J 16, 14-15] Svētais Gars tiek sūtīts, lai svētītu Jaunavas Marijas klēpi un dievišķā veidā to darītu auglīgu, Viņš, “Kungs un Dzīvinātājs”, dara, lai Marija ieņemtu Tēva mūžīgo Dēlu, kurš pieņems cilvēcisko dabu.
KBK 486 Tēva vienīgais Dēls, kurš Jaunavas Marijas klēpī tiek ieņemts kā cilvēks, jau kopš pirmā savas cilvēciskās eksistences brīža ir ” Kristus”, tas ir, Svētā Gara svaidītais [sal.: Mt 1, 20; Lk 1, 35], kaut arī Viņš atklāj sevi tikai pakāpeniski: ganiem [sal. Lk 2, 8-20], Austrumzemju gudrajiem [sal. Mt 2, 1-12], Jānim Kristītājam [sal. J 1, 31-34], mācekļiem [sal. J 2, 11]. Tādējādi visa Jēzus Kristus dzīve paudīs to, kā “Dievs [Viņu] svaidīja Svētajā Garā un spēkā” (Apd 10, 38).
KBK 723 Marijā Svētais Gars īsteno Tēva labvēlīgo lēmumu. Svētajā Garā Jaunava ieņem un dzemdē Dieva Dēlu. Viņas jaunavība iegūst ne ar ko nesalīdzināmu auglīgumu caur Svētā Gara un ticības spēku. [sal.: Lk 1, 26-38; Rom 4, 18-21; Gal 4, 26-28.]
KBK 724 Marijā Svētais Gars atklāj Tēva Dēlu, kurš ir kļuvis par Jaunavas Dēlu. Viņa ir pēdējās un galējās teofānijas (Dieva atklāšanās) degošais Krūms: Svētā Gara piepildīta, viņa parāda Vārdu, kas atklājies miesas pazemībā, un ļauj Viņu iepazīt nabagajiem [sal. Lk 2, 15-19] un pirmajiem no tautām [sal. Mt 2, 11].
KBK 725 Visbeidzot, caur Mariju Svētais Gars sāk vienot ar Kristu cilvēkus, kuros izpaužas Dieva žēlsirdīgā mīlestība [sal. Lk 2, 14], un pazemīgie vienmēr Viņu uzņem pirmie: gani, Austrumu gudrie, Simeons un Anna, laulātie draugi Kānā un pirmie Jēzus mācekļi.
KBK 726 Šīs Gara sūtības noslēgumā Marija kļūst par “Sievieti”, jauno Ievu, “visu dzīvo Māti”, “pilnīgā Kristus” Māti. [sal. J 19, 25-27] Kā tāda viņa kopā ar divpadsmit apustuļiem “vienprātīgi palika lūgšanā” (Apd 1, 14), uzaustot “pēdējiem laikiem”, kurus Svētais Gars ievadīs Vasarsvētku rītā, atklājot Baznīcu.
-
Baznīca savu pilnību sasniedz Marijā
KBK 829 “Baznīca Vissvētākās Jaunavas Marijas personā jau sasniedz pilnību, kas ir bez traipa un grumbas. Taču Kristum ticīgie vēl joprojām tiecas uz svētumu, uzvarot grēku; tāpēc viņi paceļ savas acis uz Mariju” [Vatikāna II koncils, Dogm. konst. Lumen gentium, 65]: viņā Baznīca jau ir pilnīgi svēta.
-
Marija – Baznīcas priekšzīmīgais īstenojums un pirmtēls
KBK 967 Tādēļ, ka viņa pilnīgi piekrita Tēva gribai, sava Dēla pestīšanas darbam, ikvienai Svētā Gara iedvesmai, Jaunava Marija Baznīcai ir ticības un mīlestības paraugs. Tādējādi viņa ir “izcilākā un unikālākā no Baznīcas locekļiem” [Vatikāna II koncils, Dogm. konst. Lumen gentium, 53], viņa ir Baznīcas “priekšzīmīgais īstenojums”, pirmtēls (lat. typus ) [Sal. Vatikāna II koncils, Dogm. konst. Lumen gentium, 63].
-
Marijas garīgā mātišķība
KBK 501 Jēzus ir Marijas vienīgais Dēls. Taču Marijas garīgā mātišķība [sal.: J 19, 26-27; Atkl 12, 17] aizsniedz visus cilvēkus, kurus Viņš ir nācis izglābt: “Viņa dzemdēja savu Dēlu, kuru Dievs darījis par “pirmdzimt[o] starp daudziem brāļiem” (Rom 8, 29), tas ir, ticīgajiem, kuru dzimšanā un audzināšanā viņa ar savu mātes mīlestību līdzdarbojas.” [sal. Vatikāna II koncils, Dogm. konst. Lumen gentium, 63]
-
Marijas vieta Baznīcas noslēpumā
KBK 773 Xyz
KBK 963 Xyz
KBK 964 Xyz
KBK 965 Xyz
KBK 966 Xyz
KBK 967 Xyz
KBK 968 Xyz
KBK 969 Xyz
KBK 970 Xyz
KBK 971 Xyz
KBK 972 Xyz
-
Marija – lūgšanas paraugs (ar savu “Fiat” un “Magnificat”)
KBK 2617 xyz
KBK 2619 xyz
-
Marija – cerības piemērs
KBK 64 yxyz xyz
-
Marija kā ticības paklausības piemērs
KBK 144 yxyz xyz
KBK 148 yxyz xyz
KBK 149 yxyz xyz
KBK 494 yxyz xyz
-
Marija kā ticības piemērs un lieciniece
KBK 165 xyz
KBK 273 xyz
-
Marija kā vienotības ar Dēlu piemērs
KBK 964 xyz
-
Marija – svētuma piemērs
KBK 2030 xyz
-
Bezvainīgā Ieņemšana
KBK 490 xyz
KBK 491 xyz
KBK 492 xyz
KBK 493 xyz
-
Ieņemšana no Svētā Gara
KBK 437 xyz
KBK 456 xyz
KBK 484 xyz
KBK 485 xyz
KBK 486 xyz
KBK 495 xyz
KBK 723 xyz
-
Marija apmeklē Elizabeti – Dievs apmeklē savu tautu
KBK 717 xyz
-
Marija – pasargāta no grēka
KBK 411 xyz
-
Marija – žēlastības vidutāja
KBK 969 xyz
-
Marijas izredzētība
KBK 488 xyz
KBK 489 xyz
KBK 508 xyz
-
Marijas jaunavība
KBK 496 xyz
KBK 497 xyz
KBK 498 xyz
KBK 502 xyz
KBK 503 xyz
KBK 504 xyz
KBK 505 xyz
KBK 506 xyz
KBK 507 xyz
-
Marijas piekrišana
KBK 148 xyz
KBK 490 xyz
KBK 494 xyz
-
Marijas uzņemšana debesīs
KBK 966 xyz
-
Pasludināšana
KBK 484 xyz
KBK 490 xyz
-
Svētā Gara darbs
KBK 721 xyz
KBK 722 xyz
KBK 723 xyz
KBK 724 xyz
KBK 725 xyz
KBK 726 xyz
-
Aizstāve, Aizbildinātāja, Palīgs un Vidutāja
KBK 969 xyz
-
Baznīcas eshatoloģiskā ikona
KBK 967 xyz
KBK 972 xyz
-
Baznīcas Māte
KBK 963 xyz
KBK 964 xyz
KBK 965 xyz
KBK 966 xyz
KBK 967 xyz
KBK 968 xyz
KBK 969 xyz
KBK 970 xyz
-
Bezvainīgā
KBK 491 xyz
KBK 492xyz
-
Dieva Māte
KBK 466 xyz
KBK 495 xyz
KBK 509 xyz
-
Dzīvo Māte
KBK 494 xyz
KBK 511 xyz
-
Gudrības sēdeklis
KBK 721 xyz
-
Hodēgētria – ceļa Rādītāja
KBK 2674 xyz
-
Jaunā Ieva
KBK 411 xyz
-
Kristus Māte
KBK 411 xyz
-
Kunga kalpone
KBK 510 xyz
-
Mūžam Jaunava
KBK 499 xyz
KBK 500 xyz
KBK 501 xyz
-
Panagia – Vissvētā
KBK 493 xyz
-
Uzņemta debesīs
KBK 966 xyz
-
Žēlastības pilnā
KBK 722 xyz
KBK 2676 xyz
-
Cieņa pret Marijas vārdu
KBK 2146 xyz
-
Godināšana, nevis pielūgsme
KBK 971 xyz
-
Lūgšana Marijai
KBK 2675 xyz
KBK 2676 xyz
KBK 2677 xyz
KBK 2678 xyz
KBK 2679 xyz
-
Marijas kults liturģiskajā gadā
KBK 1172 xyz
KBK 1370 xyz
-
Marijas liturģiskie svētki
KBK 2043 xyz
KBK 2177 xyz
-
Ticība saistībā ar Mariju – pamatota uz ticību saistībā ar Kristu
KBK 487 xyz
-
Marijas dziedājums
KBK 722 xyz
KBK 2629 xyz
jo Varenais lielas lietas manī darījis;
un svēts ir Viņa vārds!Lk 1, 48b-49